måndag 15 februari 2021

 Nyheter på lätt svenska, 27 januari

Pandemin/Flera utan bostad

Nyheten handlar om Jasmin. Titta på nyheten tre gånger.

https://www.svtplay.se/video/29927162/nyheter-pa-latt-svenska/nyheter-pa-latt-svenska-27-jan-17-15-2?start=auto


Fundera på frågorna. Du ska inte skriva ditt svar bara tänka.

Vad betyder ordet hemlös?

Finns det hemlösa i Sverige?

Finns det hemlösa i ditt hemland?

Varför blir man hemlös?

Vem kan bli hemlös, tror du?

 

Svara på frågorna. Skriv svaret i ditt häfte.

Varför har Jasmin blivit hemlös?

Var jobbar han nu?

Var bor han?

Är han nöjd med sitt nya liv? (nöjd betyder glad)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar